Esitelmä on kokonaisuutenakin kovasti tutustumisen arvoinen, mutta tähän olen poiminut sen Suodenniemeä koskevat kohdat. Kertomus alkaa Mouhijärven Kirkkojärven rannalla sijainneen vanhan kirkon kuvailulla. Se on sikälikin kiinnostava, että se tarjoaa ajateltavaa myös Suodenniemen vanhan hautausmaan ajoituksen suhteen:
”Eräs erikoinen piirre
on [Mouhijärven] vanhasta kirkosta
vielä mainittava […]. Kirkon lattiaan
oli nimittäin, varsinkin kirkon pääkäytävän ja ristikäytävän kohdalle lyöty
suuret määrät vähäisiä, läpimitaltaan 2-3 tuuman suuruisia rautaisia ristejä,
osoitukseksi asianomaisiin kohtiin kirkon lattian alle haudatuista vainajista.
Lukuun ottamatta sakariston alla erillisenä ollutta kirkon viinikellaria, oli
nimittäin koko kirkon, joka oli rakennettu matalalle kivijalalle, alusta yhtenä
ainoana kirkon laajuisena noin 2 m[etriä] korkeana kellarina, josta ainoastaan kuorin puoleinen pää oli erilliseksi
väliseinällä erotettuna.
Albert Edelfeltin Poltetty kylä sijoittuu nuijasodan aikaan mutta tuli heti mieleeni, kun tutustuin Raevuoren löytämiin tietoihin isonvihan ajalta. Mouhijärven vuoden 1715 kastettujen luettelon otsikoksi on kirjoitettu "1715 syntyneet ja kastetut Mouhijärven autioksi hävitetyssä seurakunnassa". |
Sitten aiheeksi nousevat 1600-luvun lopun suuret
kuolonvuodet, joista täälläkin on kertaalleen kerrottu:
”Maamme yleisestä
historiasta tunnemme, että monin paikoin kuoli 1697 nälän seurauksena
raivonneisiin kulkutauteihin kokonaisia perheitä, niin että taloja jäi
autioksi. Tällaiset tapaukset eivät olleet tuntemattomia Mouhijärvelläkään,
sillä ainakin eräiden sotamiesperheiden jäsenet kuolivat kaikki. […] Suurimmat kuolinnumerot [Suodenniemellä] ovat […] Jalkavalan kylän Koppelon talon 11
kuollutta, [sekä] Pohjakylän Pukan
talon 8 kuollutta. […] Pitäjän 140:stä
maakirjaan merkitystä talosta ja Selkeen 7 torpasta sivuutti tuonen ankara
viikatemies v. 1697 ainoastaan 17 taloa ja 2 torppaa. Nämä merkilliset talot,
jotka muita paremmasta kohtalostaan saivat etupäässä kiittää eristettyä ja
yksinäistä asemaansa, olivat […]
Koivuniemen kylän Husari, Sepän ratsutila Leppälammin kylässä, […] Märkätaipaleen Prusi ja Isotalo […] ja Pajuniemen kylän Karo ja Kari, josta
viimeksi mainitusta tuoni jo seuraavan vuoden alussa korjasi uhrinsa.”
Suuren Pohjan sodan ja isonvihan ajasta Suodenniemellä Raevuori
on tehnyt useita kiinnostavia havaintoja:
”1700-luvun kymmenenä
ensimmäisenä vuonna oli näilläkin seuduilla ollut jotakin kosketusta sotaan,
mm. siten että talolliset olivat saaneet muonittaa armeijaa ja ennen kaikkea
tietysti asettaa sotamiehiä. Vasta 1710-luvulta lähtien sen sijaan alkavat
isovihaksi mainitun suuren sodan vaikutukset näkyä […] lähteistä. […] Pakolaisia
alkaa […] myöskin jo ilmestyä
pitäjään, enentyen niiden lukumäärä tietysti sitä mukaa kuin sotatoimet
ennättivät lähemmäksi näitä seutuja. […] Mm.
asui nykyisen Suodenniemen Mustapäässä vielä niinkin myöhään kuin 1720 eräs pakolainen
Magnus Neva ja tämän vaimo Maria Mikontytär, jotka olivat aikanaan olleet
Nyenskansin, siis Nevanlinnan asukkaita, tuon linnoituskaupungin, joka jo 1703
oli joutunut venäläisten käsiin ja jonka välittömään läheisyyteen Pietari
perustettiin. […] Mitään
merkittävämpiä sotatapauksia ei Mouhijärven alueella isonvihan aikaan näytä tapahtuneen.
Myöskin Mouhijärven
miehiä veivät [venäläiset] aikanaan
vankeuteen Venäjälle. […] Vielä niin
myöhään kuin toukokuun 13. päivänä 1720 venäläiset ottivat Herman Simonpoika
Pälilän Pohjakylän […] Pukalta
sotamieheksi. […] Vasta huhtikuussa
1725 pääsi Venäjältä palaamaan Juho Antinpoika Pajuniemen kylästä, […] jonka venäläiset olivat vieneet
sotamiehekseen jo 1718. Kärsimystensä uuvuttamana tämä mies sitten jo
kotiinpaluunsa jälkeisenä syyskuun 12. päivänä kuoli.”
Yrjö Raevuori, Suodenniemen(kin) historian tutkija. |
”1741-1743 käydyn
uuden venäläissodan, ns. pikkuvihan vaikutukset eivät näytä Mouhijärvelle
sanottavasti ulottuneen.”
Kertomusajan henkirikollisuudesta Raevuori löytää muutaman esimerkin:
”Kuolemantuomioita ei liene langetettu koko venäläiskautena […]. Yleensäkin ovat murhat ja tapot pitäjässä olleet hyvin harvinaisia […]. 1715 lokakuun lopulla kuoli vanha noitaukko [kuolleiden luettelossa sanotaan tosiaan niin!] Erkki Tuomaanpoika Kepuli 75-vuotiaana erään venäläisen luutnantin pahoinpitelyn uhrina kolme päivää pahoinpitelyn jälkeen. […] 1764 kesäkuun 16. päivänä kello 10 aamupäivällä mestattiin edellä käyneen viikkoja kestäneen valmistelun jälkeen murhatun poikapuoli, 23-vuotias Juho Juhonpoika Kero ja 29-vuotias Matti Heikinpoika Roika sen johdosta, että olivat edellisen vuoden kesäkuun 12. päivänä myllyssä murhanneet Isokeron talon isännän Jaakko Matinpoika Isokeron.”
Lopuksi Raevuori kertoo noituutta ja taikauskoa koskevista
löydöistään:
”Sanan voimaan ja
loitsuihin on Mouhijärvelläkin vielä 1600-luvun lopulla, vieläpä
1700-luvullakin perin usein uskottu ja turvauduttu. […] Vanha seppä Juho Makkonen, joka oli syntynyt 1632 ja kuoli 80 vuoden
vanhana kerjuulla ollessaan Kittilän kylän Kelalla, mainitaan olleen huonossa
maineessa noituudesta, mihin tahansa hän menikin.”
Esitelmään tutustuttuani aloin miettiä, löytyisikö jostakin lisää Yrjö Raevuoren Suodenniemen historiaan liittyvää aineistoa. Panin merkille, että hänen
yksityisarkistonsa on Tampereen kaupunginarkistossa ja se sisältää ilmeisen paljon
hänen pitämiään historiaesitelmiä ja muuta tutkimusten tuloksena syntynyttä
aineistoa. Sinne siis vie uteliaan tie, heti ensimmäisen tilaisuuden tullen.
Lähteet:
Jakamattoman Mouhijärven pitäjän vaiheita 1600-luvun lopulla ja 1700-luvun alussa. Yrjö Raevuoren esitelmä Tampereen Historiallisen seuran kokouksessa syksyllä 1930, Paikallissanomat 27.11.1930, 4.12.1930, 13.12.1930, 20.12.1930 ja 23.12.1930.
Yrjö Raevuoren valokuva: Wilskman J. E.: Lakimiesmatrikkeli: elämäkerrallisia tietoja Suomen lakimiehistä. Söderström, Porvoo 1939.
Jakamattoman Mouhijärven pitäjän vaiheita 1600-luvun lopulla ja 1700-luvun alussa. Yrjö Raevuoren esitelmä Tampereen Historiallisen seuran kokouksessa syksyllä 1930, Paikallissanomat 27.11.1930, 4.12.1930, 13.12.1930, 20.12.1930 ja 23.12.1930.
Yrjö Raevuoren valokuva: Wilskman J. E.: Lakimiesmatrikkeli: elämäkerrallisia tietoja Suomen lakimiehistä. Söderström, Porvoo 1939.
Loitsuista:
VastaaPoistaMuistiinpanoistani löytyy seuraava merkintä:
...Lassilan Anttilan isäntä tapettiin 27.10.1670 Lassilassa. Perttula: Lassila–Klåsmark… Mitä asiakirjat kertovat Lassilan kylästä s. 120-127: Martin talossa talkoot, yllättäen is. sisaren mies Marcus Matsson kimpaantui ja iski Marttia puukolla rintaan sydämen alapuolelle... Haavan desinfiointiin haettiin viinaa Karkun Huidasta 3 peninkulman päästä, Suodenniemen Leppälammilta haettiin parantajanainen Lisa hoitamaan haavaa ja lukemaan loitsuja...
Kiitos arvokkaasta lisätiedosta! Pitäisi oikeastaan kirjoittaa nuo tiedossa olevat pitäjän parantajat/taikojat omaan juttuunsa, jotta heitä voisi ryhtyä etsimään kirkonkirjoista (sikäli kun niitä on) ja muista lähteistä. Ja lisätä uusia nimiä aina kun tulee vastaan. Parissa kirjoituksessa täällä heitä on jo tullut esiin ja tiedossani on vielä pari nimeä, jotka eivät ole tulleet puheeksi. Laitoin nyt ensihätään uuden tunnisteen "Loitsut ja noidat", jotta nuo maininnat on helpompi löytää.
VastaaPoista