Alku näytti lupaavalta: kokous päätti, että jo syksyllä 1888
alettaisiin rakentaa uutta siltaa, jonka päät tehtäisiin suodenniemeläisten
taksvärkkityöllä kivestä ja keskiosa rakennettaisiin puusta. Kaikki näytti
pitäjän osalta lupaavalta ja uudesta sillasta näytettiin päästävän piankin
nauttimaan.
Samaan aikaan siltahankkeen kanssa eteni Tampereen ja Porin
välisen rautatien rakentaminen. Eteläinen Suomi oli noussut kiskoille ja uusi
rataosa oli sopiva jatko jo olemassa olevalle rataverkolle. Kun aikaa tammikuun
kokouksesta kului, alettiin Mouhijärvellä ja Laviassa miettiä, olisiko puusta
ja kivestä rakennettavalle vankalle sillalle enää käyttöä, kun raskaimmat
kuljetukset siirtyisivät tuolloin Salmen sillan kautta kulkeneelta valtatieltä uudelle radalle.
Tientekolohkojen historia on varmaan monin osin ollut osakkaiden kiistelyä tiehankkeiden järkevyydestä, aikataulusta ja kustannuksista. Kiistoihin ajauduttiin myös nyt. Heinäkuun 13. päivänä 1891 pidetyssä lohkon kokouksessa lavialaiset ja mouhijärveläiset esittivät suodenniemeläisille, että Salmen juopaan tehtäisiin jo sovitun 40 100 markkaa maksavan sillan sijaan edullinen kivisillä päillä varustettu puinen lauttasilta. Suodenniemen edusmiehet sanoutuivat jo kokouksen aikana yksimielisesti irti tästä uudesta ehdotuksesta ja tekivät valituksen läänin kuvernöörille. Seurasi katkeran kamppailun aika.
Suodenniemeläisten valituskirjelmä sisälsi lukuisan määrän perusteluita, joilla
pitäjäläiset perustelivat ”oikean” sillan tarvetta. Syitä oli kaikkiaan kahdeksan kappaletta. Ensinnäkään lauttasilloista
ei lohkon alueella ollut aikaisempia kokemuksia. Toiseksi vanha silta oli tavallinen puusilta eikä kulkuväylää pitänyt huonontaa. Ja kolmanneksi alkuperäinen siltapäätös oli jo saavuttanut lainvoiman, joten siitäkään syystä tientekolohkon muiden osakkaiden vaatimuksiin ei tullut suostua. Suodenniemen kuntakokouksen asiamiehenä toiminut Luukin puustellin vuokraaja Malakias Matinpoika Luuki lisäsi vielä, etteivät muut kauhistelisi sillan korkeaa hintaa, jos se rakennettaisiin heidän pitäjiensä alueelle.
Salmessa oli valittajien mukaan myös taaja veneliikenne. Lauttasillan myötä kirkkoveneiden kulku Kourajärveltä kirkolle vaarantuisi, minkä lisäksi etenkin kelirikkojen aikana papin kulku pappilasta (sijaitsi nykyisen Putajantien varrella Pajuniemessä) kirkolle ja saattoväen kulku kirkolta tuolloin käytössä olleelle vanhalle hautausmaalle Suodenniemen kylään voisivat estyä.
Salmessa oli valittajien mukaan myös taaja veneliikenne. Lauttasillan myötä kirkkoveneiden kulku Kourajärveltä kirkolle vaarantuisi, minkä lisäksi etenkin kelirikkojen aikana papin kulku pappilasta (sijaitsi nykyisen Putajantien varrella Pajuniemessä) kirkolle ja saattoväen kulku kirkolta tuolloin käytössä olleelle vanhalle hautausmaalle Suodenniemen kylään voisivat estyä.
Suodenniemeläisillä oli siltahankkeen viivästymisen vuoksi vielä yksi muukin huoli: rakennuspaikalle oli kuljetettu suuri määrä kiveä ja 500 tukkirunkoa, jotka riitelyn alettua olivat jääneet salmen rannalle lahoamaan. Malakias Luuki vaatikin paitsi uuden päätöksen kumoamista myös pilalle menneen puutavaran korvaamista pitäjäläisille.
Tientekolohkon muiden pitäjien edustajat lähtivät määrätietoisesti puolustamaan kantaansa omassa kirjelmässään. He eivät uskoneet kelirikkojen tuovan lauttasillalle ongelmia, sillä salmessa kävi ”tuskin huomattava virta”. Myöskään tulvariskin kasvuun he eivät uskoneet. Sitä paitsi suodenniemeläisten Kourajärveltä tulevat kirkkoveneet eivät vastineen mukaan kulkeneet salmen kautta, vaan ne jäivät Kittilän rantaan. Mitä taas tuli lahoaviin tukkeihin, oli ne mouhijärveläisten mukaan jo lähes kokonaan käytetty vanhan sillan korjaukseen. ”Lauttasiltapuolueen” kärkimiehen mouhijärveläisen A. Hildénin allekirjoittama vastine pyysikin kuvernööriä hylkäämään suodenniemeläisten valituksen ja pitämään voimassa heidän heinäkuussa 1891 tekemänsä päätöksen.
Tähän suodenniemeläiset laativat vielä yhden vastineen, jossa he esittivät tarkempia mittauksia Pajuniemen puoleisen ahteen korkeudesta ja toimittivat todistuksen siitä, että osa kirkkoveneistä kulki vesitse kirkolle saakka. Mukana seurasi todistus myös siitä, että tukkeja ei ollut käytetty vanhaan siltaan.
Sen selvittäminen, vietiinkö puunkorvausasia käräjille vai
ei jää seuraavan maakunta-arkistomatkani tehtäväksi mutta alkuperäisen
suunnitelman mukaisena sillan rakentaminen kuitenkin toteutui. Uusi silta
valmistui vuonna 1894 ja palveli tehtävässään moitteettomasti seuraavat
vuosikymmenet. 1950-luvulla se siirrettiin valtion ylläpidettäväksi ja
silloisessa tarkastuksessa siinä havaittiin vain puuosien tervauksen puutteita
ja jo rakennusaikana tapahtuneita tukirakenteiden siirtymiä. Niine hyvineen valtio sen haltuunsa otti. Siltapaikan vieressä ja lauttasillan vastustajien huolenaiheena olleet meijeri, höyrymylly ja höyrysaha eivät näitä vaiheita nähneet. Ne tuhoutuivat tulipalossa tasan viikko sen jälkeen, kun kuvernööri oli antanut silta-asiassa ratkaisunsa.
Lähteet:
Turun ja Porin lääninhallituksen lääninkanslian arkisto (päätös nro 5, Df:10 ja AD II 14/95 1891, Eba:1054), Turun maakunta-arkisto.
Tie- ja vesirakennushallituksen arkisto (A8.14:4; Fh 27), Kansallisarkisto.
Salmen uusi silta valmistui alkuperäisen suunnitelman mukaisena vuonna 1894. |
Lähteet:
Turun ja Porin lääninhallituksen lääninkanslian arkisto (päätös nro 5, Df:10 ja AD II 14/95 1891, Eba:1054), Turun maakunta-arkisto.
Tie- ja vesirakennushallituksen arkisto (A8.14:4; Fh 27), Kansallisarkisto.
Lehtileike: Tampereen Uutiset 23.3.1892, Historiallinen sanomalehtikirjasto, Kansalliskirjasto.
Uusi Suometar 26.1.1892.
Ilmakuva: Maanmittauslaitos.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti