Skogmanin Suodenniemeltä keräämä pirutarina (joka on kerrottu artikkelin toisella sivulla) palasi mieleeni, kun näin vähän samantapaisen kertomuksen käydessäni jokin aika sitten Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran Kansanrunousarkistossa. Koska kertomus käsittelee monille tuttuja Suodenniemen taloja ja paikkoja ja koska sitä ei liene ennen julkaistu, laitan sen tähän kokonaisuudessaan sellaisena kuin kertoja on sen vuonna 1938 kertonut:
”Suodenniemen pitäjän
Soilan kylässä Pösö-niminen talo, talon nykyinen nimi on Vestali [vai
pitäisikö olla Vestola?]. Talon silloista
isäntää oli piru tullut usein hakemaan ja luvannut, että kyllä hän sen vie
kerran ja usein se tuli hakemaan, että isäntä pyysi setäänsä hakemaan sinne ja
kun setä tuli, pyysi isäntä että se tulis hänen kanssaan yöksi että hän ei
uskalla yksin olla yötä että piru lupaa hänen viedä. Kun setä kuuli mikä oli
asiana, lupasi hän olla yötä ja maata isännän kanssa no ilta tuli ja niin
laitettiin nukkumista varten.
Soilan taloryhmä Lavian tieltä nähtynä. |
Kun perässä tulijat
pääsivät talon lähelle, loppui ne jäljet siitä meni vain isännän paljaitten
jalkojen jäljet taloon. Etsijät meni myös taloon ja saivat kuulla, että isäntä
oli siellä halusi he isäntää nähdä, mutta emäntä ei halunnut näyttää heille
samalla selittäen, että se on niin hirveän näköiseksi revitty, että te
kauhistutte. Mutta he halusi nähdä isännän, niin emäntä kehotti kamariin
katsomaan ja kaikki kauhistui nyt isännän tilannetta. Emäntä pyysi, että se
saisi jäädä, että hän hoitaisi sen niin kauan että se paranee ja isäntä
paranikin hiljalleen aivan terveeksi. Ja niin isäntä sai lähteä kotiinsa
emännän siunaten häntä matkaan.
Tarina on jo sinällään blogikirjoituksen arvoinen mutta halusin vielä katsoa, voisiko tarinalla olla jonkinlainen yhtymäkohta todellisiin tapahtumiin. Kun kertomuksista karsii rönsyjä pois jää jäljelle henkilö, joka on kenties saapunut verissä
päin pitäjän toiseen taloon ja sittemmin kadonnut kalareissulla. Olisiko tarinan taustalla vanhan isännän selittämättömäksi jäänyt katoaminen? Aloin käydä
läpi Pösön isäntien kohtaloita 1860-luvulta taaksepäin olettaen, että mainitut
kaksi juttua kertoisivat samasta henkilöstä.
Skogmanin aikaan Suodenniemen kylässä sijainnutta Pösöä
hallinnoi Wilhelm Davidsson Pösö. Häntä ennen isäntänä ollut Isak Mattsson oli kuollut keuhkokuumeeseen
(lunginflammation) syyskuussa 1856. Hänen edeltäjänsä Matts Mattsson taas
menehtyi rintapistoon (styng) tammikuussa 1824. Edellisestä linkistä löytyvä rippikirjasivu kertoo senkin, että hänen alkuaan vävynä taloon tullut isänsä Matts Johansson
Soro kuoli 77-vuotiaana uudenvuodenpäivänä
1829. Hänen kuolinsyykseen todettiin vanhuus (ålderdom).
Ei siis mitään kummallista tähän mennessä. Pulssi alkoi kuitenkin nousta, kun pääsin siihen vaiheeseen, missä Matts Soro oli isännäksi tullut.
Hänen appensa Jöran Jöransson Pösö oli luopunut talon isännyydestä ilmeisesti
1780-luvulla. Vuosien 1789-1794 rippikirjaan vanha isäntä Jöran oli merkitty
kuolleeksi (obiit.) ja nimensä vedetty yli. Kuolinaikaa koskeva merkintä
kuitenkin puuttui. Ei kai mahdoton tilanne mutta poikkeuksellinen silti. Viimeinen häntä koskeva rippikirjan tieto on ehtoollisella käynti 1.11.1789, minkä jälkeen tätä suhteellisen
ahkeraa kirkossakävijää ei siellä enää nähty.
haudattujen luettelosta, jota tuohon aikaan pidettiin vielä Mouhijärvellä. Hänen kohtalokseen näyttää koituneen keuhkotauti (lungsoth), jota Satakunnassa ennen täkytaudiksikin nimitettiin. Suodenniemen kirkonkirjan kirjoittajalla näyttää olleen tapana jättää kuolinaikoja merkitsemättä rippikirjaan, sillä niin näyttää käyneen myös Pösön vanhan isännän Jöran Johanssonin kohdalla, kun vanhuus korjasi hänet vuonna 1784.
Tämän varhaisempia Pösön isäntiä rippikirjat eivät tunne. Heidän nimensä löytäisi varmasti muista lähteistä mutta kytköstä yllä olevaan tarinaan niistä tuskin löytyisi. Jutun tosipohjaisuus jää siis tällä erää selvittämättä mutta mikäli kertomuksella on jokin perusta lienee se peräisin viimeistään 1700-luvun alkupuolelta. Vaikka tarina olisikin pelkkää mielikuvituksen tuotetta niin hieno muisto suodenniemeläisestä kertomaperinteestä se joka tapauksessa on. Jutut ovat unohtuneet mutta elävät arkistojen hauraissa asiakirjoissa. Onneksi kuitenkin edes siellä.
[LISÄYS 21.6.2016: Tähän tarinaan on jatkoa kertomuksessa Pösön pirutarinan alkujuurilla.]
Lähteet:
Pitäjäkortisto: Suodenniemi, Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran Kansanrunousarkisto.
Suodenniemen ja Mouhijärven seurakuntien arkistot, Kansallisarkiston Digitaaliarkisto.
Karttapohja: www.paikkatietoikkuna.fi, Maanmittauslaitos.
Kari Vestolalla oli tiedossa kolmas versio yllä mainitusta tarinasta. Hänellä oli oletus myös siitä, mistä rakennuksesta siinä puhutaan. Kiitos Kari viestistä!
VastaaPoista"Kirjassa Elettiinpä ennenkin, Pertti Virtaranta, Vammala 1953, on Lyydia Lindforsin s. 9.5.1876 kertomuksia entisajan oloista ja elämästä Suodenniemellä (haastateltu kesällä 1952). Aihepiiristä: Paholaisia,kummituksia ja haltijoita s. 297 "Hirveätä on olla pirun kuljetettavana. Siihen kyytiin joutui kerran Suodenniemeltä Pösön äijä. ... siirsivät keskustelun tähän asiaan. Oleks sinä (kääntyy Aleksandra Snellmannin puoleen ja kysyy:) sitä kuullut oliko se joku Pösön ... Pösön setä, tualta Soikasta (pitäisi ilmeisesti olla Soilasta), ko piru vei pirtistänsä, akkunasta sen? Ja sitten kuljetti sitä josain ninko kaukalossa. Ja sittes se jätti sen Kelan aitalle, se piru. Siina ny oli viä vihrov viimv viä kaikem paras (nim. Paras juttu keskustelujemme lopuksi)!. Aleksandra Snellman: Sittev viä jäi se kertomatak ko ... se (raapaisi) sittes sen klasin allek ko se klasista vei ni, siin oli ... mutta se hajoitettiin ny hiljakkoin vasta se huanej ja, siin oli määrä ollas sem piruj jäljet sittes siinä seinäsä! Oli oikeen tämmöset suuret ... kraapaukset sitte, ja sitä kävi ihmisek kattelemasa sitten sitä ... Lyydia Lindfors: Minä en on näitä kuullun näitä kraapauksia. A.S: Minäki kerran kattelin sittek ko ma olij jo vähän isompi ihminen ni (niitä pirun kraapauksia), mutta ne oli mum miälestäni vaan semmoset suuret oksan ... L.L: Ja se piru kuljetti sitä pitkim mailmaa ninko kaukalosa. Semmonen kaukalon tapanej ja sittes se jätti sen ko ... äijän se jätti sen Kelan aitallej ja men tiähensä. A:S: Ko se yällä vei sen. L.L: Yällä vei sen kopistansa. A:S: Mutta em minä tiäs sitten... L.L: ...onko se tosi."
Kyseinen pirtti saattaa olla n. 1943 purettu Fanni Pösön asuinrakennus, joka oli Pösön päärakennuksen vieressä."