Ensimmäinen oma ahaa-elämykseni tuli heti kirjan alussa, jossa kuvattiin Kivivuoren torpan pihapiiriä. Ja mainittiin, kuinka pihan perällä oli
humalisto ja Koskelan Jussin turhanaikaisiksi tuomitsemia marjapensaita.
Humaliston nimen nähdessäni käsitin, että siinähän oli vanhoissa
isojakokartoissa (löytyvät muiden Suodenniemen vanhojen digitoitujen karttojen joukosta) esiintyvien humlegårdien suomenkielinen nimi! Karttoja
katsellessani olen ihmetellyt, miksi 1700-luvun lopussa melkeinpä joka pirtin
pihalla kasvatettiin humalaa. Mihin sitä niin suuria määriä tarvittiin? Oletin
suomenkielisen nimen olleen humalatarha, jolla netin avoin syli ei kuitenkaan
palauttanut vastauksia. Toisin oli humaliston kanssa ja mieltä aikansa
vaivannut juttu alkoi paljastua. Humalan tarpeen syynä oli valtakunnan suuri oluen
kulutus, jonka tekoon tarvitun humalan tuottamiseen ulkomailta ei
yksinkertaisesti ollut varaa. Siksi tarvittiin kotimaista tuotantoa. Laki
oli jo keskiajalta velvoittanut jokaisen maata viljelevän toimimaan humalatarhurina. Määräys poistettiin vasta vuonna 1915. Humalakasvit kävivät
veroesineinä, joten viljelijät saattoivat kuitata niillä osan veroistaan.
Leppälammin kylän isojakokartassa talojen pihapiirit on merkitty vaaleanpunaisella. Niiden vieressä olleet humalistot näkyvät tummanvihreinä tunnuksilla 5, 14 ja 64*. |
Suodenniemellä ei ollut kartanoita, mutta torppia
maillaan pitäneitä suuria ja pienempiä talonpoikaistiloja kylläkin. Pappilakin oli kappalaisen
virkatalon merkityksessä. Suodenniemellä kuten Pentinkulmallakin sieltä oli aikanaan yhteydet maailmalle. Kirjassa Ellen Salpakari iloitsi Bobrikovin
murhasta ja Suodenniemelläkin ilmeisesti pappila oli ensimmäinen paikka, johon
tieto tuosta tapauksesta tuli. Siellä kun oli jo silloin puhelin. Viestin
vastaanottanut kappalainen Kaarlo Kalpa oletti tuolloin, että Suomi saisi olla
hetken rauhassa kun pahamainen kenraalikuvernööri oli raivattu pois tieltä.
Nykyisen urheilutalon paikalla sijaitsi puolestaan palokunnantalo, josta Suodenniemelläkin tuli vasemmistolaisen toiminnan keskus. Sisällissodan jälkeen tontille kohosi suojeluskuntatalo, mikä ilmiö toistui tuon ajan Suomessa moneen kertaan.
Sisällissotaa edelsi väkivaltainen maatalouslakko niin Pentinkulmalla kuin Suodenniemelläkin. Tahlon pellon nujakka Pohjakylässä on niistä kuuluisin mutta rähinöitiin pitäjässä lakon aikana muutenkin. Kirjassa Yllön Uolevi sai lakkorettelöissä pyöränkettingistä iskun päähänsä – Suodenniemellä pyöränkettingillä mustelmille mukiloitu oli itsellisnainen Tilda Vesanen.
Nykyisen urheilutalon paikalla sijaitsi puolestaan palokunnantalo, josta Suodenniemelläkin tuli vasemmistolaisen toiminnan keskus. Sisällissodan jälkeen tontille kohosi suojeluskuntatalo, mikä ilmiö toistui tuon ajan Suomessa moneen kertaan.
Sisällissotaa edelsi väkivaltainen maatalouslakko niin Pentinkulmalla kuin Suodenniemelläkin. Tahlon pellon nujakka Pohjakylässä on niistä kuuluisin mutta rähinöitiin pitäjässä lakon aikana muutenkin. Kirjassa Yllön Uolevi sai lakkorettelöissä pyöränkettingistä iskun päähänsä – Suodenniemellä pyöränkettingillä mustelmille mukiloitu oli itsellisnainen Tilda Vesanen.
Sisällissodan kulkiessa kohti loppuaan suodenniemeläiset punakaartilaiset olivat paenneet kotiseudultaan samaa reittiä kuin
pentinkulmalaisetkin: Hämeenlinnan kautta kohti Lahtea. Vapunpäivänä saksalaiset
pysäyttivät useimmat Hollolan Vesalassa. Sen jälkeen tie vei Hennalaan,
joka tuli tutuksi niin Koskelan Akselille kuin lukuisille
suodenniemeläisillekin. Ja kuten pentinkulmalaisten "kirkolla" oli vankileiri, oli myös Suodenniemen kirkon lähistöllä keväällä 1918 jonkinlainen vankipaikka, jossa osaa pitäjäläisistä pidettiin ilmeisesti jopa muutamia viikkoja.
Linna sanoi kirjan tapahtumien alkulähteen olleen
kotipitäjässään Urjalassa, vaikka hän samalla muistuttikin ottaneensa aika monia
taiteellisia vapauksia. Siksikään en yritä väittää, että Linna olisi miettinyt Suodenniemeä
kirjaa kirjoittaessaan. On kuitenkin kiinnostavaa, kuinka suodenniemeläinenkin
lukija voi siinä nähdä oman kotiseudun menneisyyteen sopivia välähdyksiä.
Lähteet:
Suodenniemen maatalouslakkorettelöiden kuulustelupöytäkirjat. Valtiorikosoikeuksien syyttäjistön arkisto (Ac 27), Kansallisarkisto.
Järventaus Hannu: Muistoja papeista Suodenniemen seurakunnassa. Suodenniemen Joulu 2006, s. 7-10.
Suodenniemen maatalouslakkorettelöiden kuulustelupöytäkirjat. Valtiorikosoikeuksien syyttäjistön arkisto (Ac 27), Kansallisarkisto.
Järventaus Hannu: Muistoja papeista Suodenniemen seurakunnassa. Suodenniemen Joulu 2006, s. 7-10.
Tommila Päiviö: Satakunnassa keväällä 1899. Satakunta: kotiseutututkimuksia XVIII, Satakuntalainen Osakunta 1967, s. 130-172.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti